» Hudobný kvintet «

vh-1 Das musikalische Quintett
hodinová TV diskusia na nemeckej stanici vh-1, máj 1996

Účastníci:
Alan = Alan Bangs - moderátor VIVA II a hostiteľ, má v nemčine ako Angličan strašne milý anglický šušľavý prízvuk...
Götz = Götz Alsmann - nemecký hudobník a showmaster...
Heinz = Heinz Rudolf Kunze - nemecký hudobník, producent...
Christine = Christine Heyse - ? ...
Wolfram = Wolfram Huschke - nemecký hudobník, hrá na čelo...
Ecki = Ecki Stieg - rádio-moderátor FFM rádia, bol hosťom večera - čierne vlasy po pliecia, oblečený v čiernom tielku a čiernych nohaviciach...
...diskutovali o aktuálnych albumoch nasledovných interpretov:
Cranberries     Hootie & The Blowfish     Elvis Costello
George Michael - vyšiel z toho jednoznačne najlepšie!


ALAN: George Michael - viem si predstaviť, že je tvojim obľúbeným umelcom, Götz...
CHRISTINE: Toľká podobnosť...
ALAN: Áno, určitá podobnosť tam je, ako hneď uvidíme.

  • [Nasledoval informatívny príspevok z ukážkami video-klipov:]
    "Jesus To A Child" - návrat hviezdy, ktorá v skutočnosti nikdy neodišla - Po piatich rokoch prestávky nahral George Michael nový album a zasa sa ukazuje aj vo svojich nových videách. Problémy s jeho bývalou nahrávacou spoločnosťou SONY ho odstavili. Po prehratom súdnom procese sa zo svojej zmluvy nechal vykúpiť za 70 miliónov dolárov. Teraz na tomto 33-ročnom mužovi spočíva bremeno tlaku úspechu.
    Pohľad späť: Rok 1985 - tínedžerská hviezda s Wham! Nevkusné účesy a trocha homosexuálne vystupovanie nechávajú dievčenské srdcia biť rýchlejšie. So sólovou kariérou korekcia imidžu - George ako autor piesní. Z tínedžerskej ikony sa stala superhviezda.
    Kto je George Michael dnes? Po šestdesiatich miliónoch predaných platní mocný hudobný mogul alebo predsa len hračka na profit v rukách mocných hudobného biznisu?

    GÖTZ: Tiež neviem povedať, kto je George Michael teraz, ale v krčme, kam som chodil v osemdesiatych rokoch sa väčšina mojich priateľov odo mna definitívne odvrátila, keď som povedal, že mám rád Wham! (smiech a potlesk z publika)
    ALAN: To bolo vtedy, keď si mal desať rokov...
    GÖTZ: Nie - keď som mal desať rokov bol som príliš starý nato, byť fanúšikom Wham!... Ale mne sa ani tie ich účesy nezdali byť až také nevkusné, predovšetkým, vtedy som si myslel, že napríklad Spandau Ballet mali oveľa otrasnejšie účesy. A už vtedy som si pomyslel, že toto je hudobník, ktorý určite dokáže pri všetkej cti zostarnúť, čo sa v rockovej hudbe nestáva tak často. Prečítal som si, komu tú platňu "Older" venuje - je tam venovanie nejakému Anselmo Feleppemu, to teda neviem, len tak z prsta, že kto to je. Ale ďakuje tam Antonio Carlosovi Jobimu zato, že ho ovplyvnil v tom, ako dnes hladí na hudbu. Antonio Carlos Jobim je ten muž, ktorý napísal hádam dve tretiny všetkých tých známych šlágrov v štýle bossa nova, od "Girl From Ipanema" po "Desafinado". A to je vlastne muž, ktorý len tak ľavou rukou vytvoril celý jeden hudobný štýl. Dokážem pochopiť, keď si ho niekto vezme za vzor a dokážem tiež pochopiť, keď niekto jeho pokojný štýl tvorenia hudby postaví ako vzorový model, lebo tu pri "Older" sa jedná skutočne o jednu veľmi veľmi pokojnú platňu, o skutočne primerane povedané veku primeranú/staršiu platňu a určite o vyzretú platňu, lebo obsahuje z veľkej väčšiny balady, veľmi veľmi pomalé kúsky. Tieto balady sú väčšinou veľmi skromne produkované, George Michael trilkuje nielen ako spevák, a nemyslím si, že len trilkuje, on skutočne dokáže vynikajúco spievať. Čisto len z hľadiska techniky spevu ma nenápadne veľa popových hviezd, ktoré dokážu tak výborne spievať ako on a pritom nevytvárajú žiadnu nudu pri spievaní veľmi veľmi pomalých balád. Hrá takmer všetky nástroje sám, to nie je vždy známkou kvality, lebo dnes sa už s celou tou štúdiovou technikou dá pekne pohrať - aj to keď ty hráš (myslí a ukazuje na Wolframa), počujeme tam zrazu všelijaké zvuky, ktoré nevytvára tvoje čelo, ale prichádzajú od neviem kadiaľ - ale hrať vieš výborne, tak nejak je to aj s Georgeom. Ale problémom, a s tým by som nerátal, je práve tá up-tempo pieseň na tomto albume. George, ktorý so všetkou cťou stárne, ktorý fantasticky píše a spieva balady, má očividne problémy s rýchlejšími rytmami: Jeho swingové veci žiaľ nejdú od podlahy a jeho dancefloorovky...
    CHRISTINE: Čo vlastne myslíš?
    GÖTZ: Ach, tú onú - "Move Move..." -vec, Bože, ... (prezerá obal CD, smiech z publika) - á, tu je to: "Move On" - ale to je len taká malá pripomienka. Je to skutočne úžasná platňa. Myslím, že jeho predošlá platňa, "Listen Without Prejudice"...
    ALAN: ..."Volume One"...
    GÖTZ: ..."Volume One" - tuším sa im to pomenovanie v Sony nejak zaseklo... Táto platňna dávala veľkú nádej, až na to jedno relatívne neúspešné vydanie z nej, "Cowboys & Angels", určitý druh džezového valčíka, niečo, čo sa v pop hudbe počuje zriedkakedy. A ja som si teda pomyslel, že si teraz úplne bez predsudkov vypočujem, čo tak bude nasledovať - a bola z toho táto platňa. Človek skutočne o nej nemôže povedať nič zlého, len - neviem teda, či je to fakt také super ako dospelý behať s takouto capovskou briadkou (smiech z publika) ako on...
    ALAN: ...alebo zomrieť.
    GÖTZ: ...alebo aj to. Ale môžem len povedať, výborná vec. Platňa, ktorá sa bez problémov ihneď zaradí medzi iné majstrovské kúsky Georga Michaela (s ľahkou iróniou) - ako "Listen Without Prejudice" alebo i "Wake Me Up Before You Go Go"! (smiech a potlesk publika)
    ECKI: Ja musím povedať, že som nikdy nebol fanúšikom Wham!, ale mám rád tie dobré trojminútové pesničky, hoci žiaľ nie zrovna "Wake Me Up Before You Go Go", ale napríklad "Careless Whisper" - a ten text, super perfektné ! Problémom však akosi je, že po šiestich rokoch, tak dlhej dobe čakania, by človek očakával predsa trocha niečo iné. Myslím si, že toto je vlastne platňa, ktorú nikto nepotreboval. Hlavne kvôli tým baladám. Pokial človek vie, aký dobrý autor piesní George Michael bol, chýbajú mu jednoducho tie dobré piesne. Je to velmi draho robená platňa, znie veľmi elegantne, veľmi dobre produkovaná, zrejme aj ozaj dobre veľa stála. Ale asi ako pri každej hudbe so soulovým či džezovým nádychom jej chýba duša a to mi tam úplne chýba...
    ALAN: Ale ja si aj tak myslím, že existuje veľmi veľa vodičov BMW, ktorí na túto platňu už veľmi dlho čakali... (smiech a potlesk publika)
    GÖTZ: (jemne urazený) Ale teda, ja som túto platňu počúval v starom vyjazdenom VW Passat s detskou sedačkou a úplne zabrala.
    ECKI: Sú tam ozaj aj dobré veci, myslím, že je to dobrá "easy listening" platňa (t.j. lahkopočúvatelné hudba)...
    GÖTZ: Áno, a to je ten najkrajší kompliment, aký môžeš nejakej platni vôbec urobiť.
    ECKI: Nie, nie, nie, sú tam jednoducho piesne, ktoré sa len ako piesne tvária... ale nie sú to piesne...
    CHRISTINE: Blbosti, ako môže nieco také tvrdiť...? (očividne naštvaná, Alan ju so smiechom upokojuje)
    GÖTZ: (ku Eckimu) Ja presne chápem, čo myslíš, tiež poznám také platne - jeden klávesový akord sa tam ťahá dobré tri minúty a do toho niekto ziape niečo...
    ECKI: Presne!
    GÖTZ: ...čo ho napadlo len tak cestou do štúdia (smiech a potlesk z publika). Áno, poznám také platne a tiež neznášam také platne. Také platne človek vždy mohol vidieť v soulových programoch na hudobných kanáloch, kde sa spevák kvalifikoval hlavne na základe farby svojej pleti, aby sa mohol v soul programe vôbec objaviť (smiech publika). V tomto prípade je to predsalen iné - je viacero umelcov, ktorí sa pokúšajú urobiť velmi pokojnú platňu, pokúšajú sa urobiť veľmi veľmi dobrú "easy listening" hudbu - čo však potom zle vypáli najneskôr pri druhom albume Terenca Trent D´Arbyho, napríklad, kde to viac nefungovalo. (Eckie nesúhlasí) Ale tu to fungovalo. A mimochodom, ten BMW-argument pokladám za Eckieho po plecia dlhé vlasy pritiahnutý...
    ECKI: Chcel som len...
    GÖTZ: Tiež by som sa mohol opýtať, či muž, ktorý v televízii vystupuje v tielku (opäť narážka na Eckieho), môže vôbec hodnotiť platňu Georga Michaela. (smiech a potlesk)
    ECKI: (so smiechom) No dobre.
    CHRISTINE: (ku Götzovi) Tá pieseň "FastLove" - to je zrovna proti tým vodičom BMW, nuž - už si sa trocha zamýšľal nad tými slovami?
    GÖTZ: Ty, pri takej hudbe sú mi tie slová absolútne "shit egal" (totálne u riti, smiech a potlesk publika)
    HEINZ: Je zbytočné sa s tým textom zapodievať...
    CHRISTINE: Hej, prečo - ako si na to prišiel?
    HEINZ: Lebo je to jednoducho aj tak banálny pokec o vzťahu, ale chcel som ti povedat niečo pekné...
    CHRISTINE: Že pokec, no to je teda dobré!
    ALAN: A ešte k tomu banálny...
    HEINZ: Ale ja som chcel povedat vlastne niečo veľmi osobné...
    CHRISTINE: Tak počkaj, počkaj, nemôžeš ma len tak prerušiť, ja som tu začala niečo hovoriť!
    HEINZ: Tak prosím -
    CHRISTINE: Takže, "FastLove", "FastLove" ide zrovna proti kultúre vodičov BMW - a teda kultúre rýchlej lásky, rýchleho pôžitku, rýchleho konzumu atď. A to celé robí - a to je môj problém a azda vôbec problém pri George Michaelovi, ze predpokladám, že zrovna títo ľudia patria ku jeho klientele, ku jeho fanúšikom, neviem, ako to on sám vidí.
    HEINZ: Prekliatie úspechu, áno. Ak môžem teda teraz ja dokončiť - mňa totiž táto platňa velmi iritovala - ona sa mi páčila oveľa viac, ako som predpokladal. Ja som...
    CHRISTINE: Ách, tak konečne!
    HEINZ: Ja som v tomto aj dosť predpojato ku nej pristupoval, nakoniec som ju pokladal skutočne za celkom dobrú. Len to pre mňa znie - možno niektorí z vás to pochopia - akoby Scott Walker urobil platňu v party nálade.
    CHRISTINE: (urazene) Ach, Scott Walker...
    HEINZ: Takže Scott Walker, jeden z tých úplne introvertných, zamýšľavých rozprávačov balád, ktorý je ešte oveľa viac mobilnejší ako Leonard Cohen. Keby sa on zaoberal takýmto latino-americkým vplyvom, tak by podľa mňa z toho vzišlo pravdepodobne niečo takéto.
    CHRISTINE: Ale to by on nikdy neurobil. Lebo on nehľadá žiadny vplyv. Scott Walker je autor, je jednoducho autor piesní...
    HEINZ: Ja viem, ja som tým chcel Georga Michaela pochválit.
    ALAN: Ale to je fakt trochu od veci, spomenúť pri tom Scotta Walkera.
    GÖTZ: Neviem, ako vy sa staviate ku tomu fenoménu "Krásny hlas v plynutí času" (smiech publika). Ja si beriem to právo, vo väčsích odstupoch - ale tie sú stále kratšie... - jednoducho milujem pomalé piesne spievané s pekným hlasom - milujem Nat King Cola, pokiaľ ide o tú staršiu generáciu, Briana Wilsona, pri tej strednej generácii a musím povedať, že pokiaľ máte 33, človek ešte stále nepatrí do starého železa (smiech publika, myslím, ze aj Götz sám má 33 rokov). Musím povedať, že v jeho generácii, z tých britských spevákov, ktorých som fakt miloval začiatkom osemdesiatych rokov, lebo boli perfektní, z tých spevákov nezostalo však veľa, na koho sa ako na speváka ešte pamätá. Poznáme napr. skupinu Madness a milujeme tie platne, ale ten Sugsov hlas - ten jednoducho fungoval len v tom prostredí. A tak to bolo takmer so všetkými skupinami tých čias. A je skutočne len málo z nich, z tejto britskej scény, ktorí sa vyprofilovali ako skutoční spevácki umelci, ako hlasoví akrobati do tejto speváckej dospelosti. A tu musím povedať, že George...
    CHRISTINE: Ja si ale myslím, že George Michael nie je žiaden hlasový akrobat!
    GÖTZ: Ale iste.
    CHRISTINE: George Michael sa rozhodol urobiť niečo, čo je veľmi mnohým spevákom absolútne cudzie. Rozhodol sa totiž urobiť absolútne erotickú a sex-orientovnanú platňu. A podarilo sa to úžasne.
    GÖTZ: Áno, to skutočne takmer bez závisti uznávam. (smiech z publika)
    WOLFRAM: Neviem, či by som sa chcel pri tej platni milovať, ale mne sa z tých platní, čo tu dnes preberáme, zrovna táto páči najviac, to je môj osobný názor - a často som ju počúval doma hlavne večer, dokonca aj keď človek usporiadava svoje myšlienky alebo čo - jednoducho, pre mňa je to špičková platna!
    GÖTZ: Pri "alebo čo" som ju už tiež počúval... (smiech a potlesk z publika)
    ALAN: A ja sa môžem tiež len pridať a súhlasiť. Možno to niekoho prekvapí, ale ked som túto platňu počul po prvý krát, hneď sa mi zapáčila. A povedal by som, že zo všetkých tých štyroch preberaných platní, by som si túto platňu takmer kúpil - dobre, v tomto prípade sme ju ako i tie ostatné dostali zadarmo...
    ..niekto..: Pssst! (smiech publika)
    ALAN: Ale zo všetkých štyroch platní sa mi táto páčila najviac. A to jednoducho znamená, že toto je platňa, ktorú som si doma viackrát vypočul. A tak je to veľmi jednoduché - iste, môžme o tom dlho hovoriť, nakoniec rozhodujúce však je, keď tú platňu mám, ako často si ju aj vypočujem.
    CHRISTINE: Ale opýtaj sa aj, prečo je to tak. Lebo jednoducho sa chceš dobre cítiť, ked počúvaš hudbu, nie?
    ALAN: Nielen to, nielen to. Ale vytvorilo to náladu - jasné, áno, ktorá mi dala dobrý pocit.
    GÖTZ: Je vyžívanie sa v dobrom hlase azda niečo negatívne? Často počujem - napríklad, keď počujem Elvisa Costela alebo Marka Almonda, to je tiež spevák, ktorého hlas milujem, potom sú mi tie texty fakt jedno...
    CHRISTINE: Ale to nemôžeš porovnávať - Mark Almond je oveľa umelejšou postavou.
    GÖTZ: To je jedno, to, čo vchádza do ucha a vybudí to v mojej mysli ten impulz - to znie pekne, tak to si vravím dobre.
    CHRISTINE: Ale ved musíš nad tým aj rozmýšlať, nemôžeš to brať len tak - puf - ako počasie!
    HEINZ: Určite je to však platňa, ktorú môžeš odfajknúť ako - je to určite veľmi odvážne pre takého speváka hlavného popového prúdu, myslím, že je to dost odvážne gesto...
    CHRISTINE: Nie, nie, nie, odvážne bolo urobiť "I Want Your Sex" - to bolo odvážne!
    ALAN: Odvážne by možno bolo, keď sme už o nom hovorili, keby Scott Walker urobil čisto inštrumentálnu platňu...
    HEINZ: Tak až taký zlý hlas zasa nemá... (smiech)
    GÖTZ: Ale takú odvahu pred rokmi preukázal Joe Jackson a to znamenalo prakticky koniec jeho kariéri.
    ALAN: Tak je, a tak by som povedal, že toto je aj koniec kola o Georgovi Michaelovi...

    (zuzki: Len pre zaujímavosť v jednom z nasledujúcich dielov tohto debatného mesačníka, ktoré bolo v pozmenenom zložení, ale Alan, Götz a Heinz boli tiež pri tom, táto skupinka doslova roztrhala v zuboch nový album skupiny Bee Gees - Tá platňa je absolútny šrot!)

  • » MOVE ON «
    Anno 1996 ~ TV & Radio ~ Slovenský Archív ~ MENU